Baterie litowo – jonowe to najpopularniejszy rodzaj akumulatorów używany w sprzęcie elektronicznym. Technologia jednak cały czas postępuje naprzód. Baterie li-ion powoli nie są w stanie sprostać zapotrzebowaniem nowoczesnych użytkowników. W efekcie niezbędnym jest szukanie nowych rozwiązań oraz połączeń. Naukowcy starają się już od jakiegoś czasu upowszechnić baterie litowo – siarkowe, które będą w stanie zastąpić dotychczasowo jonowe rozwiązania. Nowszy rodzaj baterii według szacunków będzie w stanie zasilać smartfon nieprzerwanie przez 5 dni, a samochodom elektrycznym pokonywać dystans ponad 1000 kilometrów.
Baterie litowo – siarkowe to wynalazek znany już od jakiegoś czasu. Charakteryzują się one znacznie większą pojemnością niż baterie litowo – jonowe, dzięki czemu dają znacznie szersze pole do manewru w użytkowaniu. Nie weszły do ogólnego zastosowania ze względu na swoją krótką żywotność oraz póki co nieprzekraczalne problemy ze stabilnością. Naukowcy pracujący nad tym zagadnieniem są jednak coraz bliżej znalezienia rozwiązania.
Akumulatory litowo – siarkowe
Australijscy naukowcy zakomunikowali, że udało im się stworzyć baterię litowo – siarkową, która zachowuje 99 % pojemności nawet po 200 pełnych cyklach ładowania. Spadek wydajności z każdym kolejnym cyklem był główną przyczyną, dla której technologia ta nie była skomercjalizowana. Wprowadzenie baterii litowo – siarkowych na rynek do produkcji telefonów komórkowych oraz sieci energetycznych pozwoli na zrewolucjonizowanie rynku zapewniając czystsze i bardziej niezawodne źródła energii.
Li-S to baterie przyszłości
Problem początkowy baterii Li-S polegał na tym, że pojemność elektrody siarkowej jest zbyt duża, w efekcie rozpada się ona w cyklach ładowania, a istniejąca przewaga energetyczna bardzo szybko znika. Dzieje się tak, ponieważ elektroda siarkowa bardzo rozszerza się a następnie kurczy w trakcie cyklu, zmiany objętości sięgają około 80%. Zmiany objętości występują też w bateriach litowo- jonowych jednak są o około 8 razy mniejsze. By zapobiec zachodzącemu rozpadowi naukowcy zapewnili cząsteczkom siarki więcej miejsca na kurczenie i rozszerzanie. Opracowana metoda wiązań między cząsteczkami, zapewnia większą wytrzymałość na stres bez spadku wydajności i o wiele większą stabilność.
Baterie Li – S to duża wydajność, niskie koszty produkcji, dostępność materiałów, łatwość przetwarzania i mniejszy szkodliwy wpływ na środowisko. Wszystko to sprawia, że technologia litowo – siarkowa jest jednym z głównych pretendentów do głównych, komercyjnych rozwiązań w przyszłości