Samochody elektryczne nie są już dzisiaj tak wielką nowością. Nowocześnie zorientowani kierowcy coraz częściej wybierają elektryczną alternatywę nad spalinowe wersje. Osiągi i zasięg aut elektrycznych cały czas się zwiększa, jednocześnie rozwija się też technologia ich szybszego ładowania. Auto potrzebuje energii i okazjonalnego podpięcia do sieci. Dawniej naładowanie zajmowało bardzo wiele czasu. Dziś ma się dostęp do kilku opcji, które w zależności od potrzeb ładują auto różnym prądem w różnych wymiarach czasu.
Można korzystać z kilku punktów ładowania. Podstawową cechą, która odróżnia stacjonarne ładowarki jest moc dostarczanego przez nie prądu wyrażona w kilowatach. Ważnym jest również czy ładowarka dostarcza prąd stały (DC) czy zmienny (AC).
Punkt wolnego ładowania
Za pomocą tych punktów pełne naładowanie akumulatorów w zależności od pojemności baterii może wynieść 6 godzin i więcej. Punkty wolnego ładowania nie mają mocy przekraczającej 4 KW, także proces naładowania ogniw trochę trwa. Punkty przyspieszonego ładowania prądem zmiennym (7 – 22 kW) skracają zauważalnie czas ładowania. Istnieją również punkty super szybkiego ładowania o mocy 120 kW, które potrafią naładować auto w przeciągu godziny.
Punkty wolnego ładowania są najczęściej spotykane. Praktycznie każdy model elektrycznego auta dostępny na rynku może z ich skorzystać używając tradycyjnej 3 bolcowej wtyczki.
Punktem wolnego ładowania może być zwykłe domowe gniazdko. Wiele ładowarek pozwala przyspieszyć proces ładowania z tego rodzaju źródeł.
Punkt szybkiego ładowania
Punkty szybkiego ładowania prądem zmiennym zmniejszają często o połowę czas jaki potrzebuje auto do naładowania akumulatorów. W zależności od pojemności baterii czas pełnego naładowania może wahać się od 3 do 4 godzin. Z tego rodzaju technologii korzysta wiele komercyjnych stacji ładowania w Europie znajdujących się przy drogach.
Punkty ładowania błyskawicznego (AC) dostarczają trójfazowo prąd zmienny o mocy nawet 43 kW i natężeniu 63A.
Punkty, które ładują prądem stałym są najszybsze. Dostarczają one prąd o natężeniu 125A i mocy 50kW.
2 thoughts on “Jak ładuje się samochód elektryczny?”
Sylwek
(18 stycznia 2020 - 14:36)Standardowo w weekend mogę sobie pozwolić na ładowanie elektryka w domowym gniazdku. Ale w tygodniu to roznie bywa i zazwyczaj ładujemy na greenway’u przy okazji zakupów, zeby przyspieszyć. 40 minut ładowania a 8h w domu to jest roznica
AllyCreative
(20 stycznia 2020 - 09:17)Zdecydowana różnica. 🙂