Akumulator kwasowo – ołowiowy jest głównie stosowany w samochodach osobowych. Jest to zespół ogniw galwanicznych, które mogą być wielokrotnie użytkowane oraz ładowane prądem elektrycznym. Akumulator kwasowo – ołowiowy gromadzi, a następnie uwalnia energię elektryczną by dokonać rozruchu. Energia uwalniana jest dzięki odwracalnym reakcjom chemicznym, które zachodzą w elektrolicie oraz na stykach elektrolitu i elektrod.
Akumulator tego typu posiada dwa cykle pracy. Pierwszym jest ładowanie, podczas którego akumulator zmienia się w odbiornik energii elektrycznej. Podczas ładowania energia elektryczna dochodząca z zewnątrz jest zmieniana wewnątrz akumulatora w energię chemiczną. Drugim cyklem jest pobieranie energii z akumulatora, czyli czas jego rzeczywistej pracy. W tym cyklu akumulator staje się źródłem prądu elektrycznego dzięki zamienianiu energii chemicznej w elektryczną. W skutek poboru energii, akumulator stopniowo się rozładowuje.
Podstawowym parametrem akumulatora jest jego pojemność. Pojemność oznacza zdolność ogniw do przechowywania ładunku elektrycznego i jest wyrażana w amperogodzinach (Ah). Przeciętny akumulator samochodowy o pojemności 50 Ah jest w stanie dostarczać prąd o należeniu 1 A przez 50 godzin. Przeciętny akumulator samochodowy składa się z 6 połączonych szeregowo ogniw. Każde pojedyncze ogniwo generuję siłę elektromotoryczną rzędu 2,1 V. Cały akumulator dostarcza w efekcie 12,6 V. Dzięki małej rezystencji wewnętrznej przez akumulator możliwy jest przepływ bardzo dużych prądów. Właśnie, dlatego akumulatory kwasowo – ołowiowe stosuje się głównie jako urządzenia rozruchowe dla silników spalinowych.
Ogniwa w akumulatorze kwasowo – ołowiowym umieszczone są w obudowie wykonanej z polipropylenu, a każde ogniwo umieszczone jest w oddzielnej “celi” – miejscu specjalnie na to przeznaczonym. Pomiędzy poszczególnymi celami nie ma przepływu elektrolitu – każde ogniwo jest w nim zanurzone osobno.
Akumulatory kwasowo – ołowiowe ze względu na rodzaj elektrolitu pozwalają na użytek jedynie w określonej pozycji. Są one mniej odporne na uszkodzenia mechaniczne niż alternatywy jak np. akumulatory AGM. W akumulatorach kwasowo – ołowiowych bardzo łatwo jest wylać elektrolit oraz uszkodzić całą konstrukcję. Akumulatory AGM dają znacznie szersze pole do manewru. Nie są to akumulatory czysto rozruchowe dla samochodów. Są one w stanie wydajnie odnaleźć się w wielu środowiskach, zapewniając niezbędny dostęp do energii. Wykorzystanie maty szklanej w budowie akumulatora AGM sprawia, że można go używać w każdej pozycji. Charakteryzuje się on również znacznie większą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, a ryzyko wylania elektrolitu jest zminimalizowane praktycznie do zera. Akumulatory AGM to najczęściej stosowana alternatywa dla akumulatorów kwasowo – ołowiowych.